maandag 2 november 2009

knutsels

Programma-ideeën
Binnenspelen

[<< Prev] 1 2 3 4 5

Voorwerpspel

In het midden van de kring liggen evenveel voorwerpen als er spelers zijn. Iedereen neemt een voorwerp in gedachten. Zodra het startsein wordt gegeven, gaat iedereen naar 'zijn' voorwerp. Wie helemaal alleen bij een voorwerp staat, krijgt een punt.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Verschillende voorwerpen



Wasknijperspel

Alle spelers staan in een kring met tussen hun tanden een wasknijper. Ze moeten een munt met hun wasknijpers zien door te geven. Wie de munt laat vallen is af. Je kan dit spel ook in teams spelen en er een race van maken.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Wasknijpers
- Een munt



Wassen beelden

Twee museumbewakers verlaten de kamers. De rest van de groep gaat als beelden in een bepaalde positie staan. Eén van de bewakers komt binnen en bekijkt de groep. Hij gaat weer weg en verteld bewakker twee hoe de beelden staan. Alle beelden gaan nu zitten en de tweede bewaker komt binnen. Lukt het hem om iedereen in de goede houding terug te zetten?

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
Geen



Wat zou je doen.....?

Verdeel de spelers in twee ploegen. De spelers van de eerste ploeg schrijven ieder een zin op die begint met de woorden: 'Wat zou je doen als....?' De spelers van de andere ploeg schrijven ieder een antwoord op: 'Ik zou.....' De papiertjes worden in de twee dozen verzameld: een doos voor de vragen en een doos voor de antwoorden. Dan nemen de spelers om beurten uit elke doos een papiertje en lezen hardop op wat er staat.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Twee dozen of iets dergelijks
- Pen
- Papier



Wie ben ik?

De spelleider heeft een stapel kaartjes met daarop de namen van personen en voorwerpen. Iedere speler krijgt een kaartje op de rug gespeld. Door vragen aan anderen te stellen moet hij te weten komen wie of wat hij is. Je mag niet twee keer na elkaar aan dezelfde persoon een vraag stellen. Wie weet het als eerste?

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Kaartjes met namen en voorwerpen
- Veiligheidsspelden



Woordbreien

De spelleider kiest vijf willekeurige woorden uit de krant. De spelers moeten een zo kort mogelijke, kloppende zin maken waar die vijf woorden in voorkomen. Wie maakt de gekste zinnen?

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Een krant
- Pen
- Papier



Woordbrug

De spelleider geeft twee woorden. Elke speler probeert door steeds een letter te veranderen in het eerste woord in zo min mogelijk stappen naar het tweede woord te komen. De winnaar is degene die dat in het minste aantal stappen kan. Voorbeeldje: koud kous koos rots rats raas waas wars warm.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Pen
- Papier



Zangduo's

De spelleider maakt een aantal briefjes met titels van liedjes erop. Voor elk liedje maakt hij twee briefjes. Alle spelers komen een briefje halen en verspreiden zich in de kamer. Op een teken van de spelleider begint iedereen zijn liedje te zingen. En dan maar zoeken naar de andere helft van het duo.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Pen
- Papier



Zoek de bel

Iedereen gaat in een kring zitten met de rug naar het midden. Een van de kinderen wordt gekozen om in het midden te gaan zitten. Aan een van de kinderen wordt een kleine bel gegeven, die hij/zij moet doorgeven aan degene die naast hem/haar zit. Ze moeten de bel zo doorgeven dat hij niet te horen is. Dat mag niet worden gedaan door de klepel vast te houden. Degene die in het midden zit moet proberen te horen wie de bel vast heeft.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Een kleine bel



Zoek de dirigent

Als er iemand de kamer uit is gegaan wordt er in de groep een dirigent aangewezen. Hij beeldt uit hoe hij een instrument bespeelt en de hele groep doet hem na. De persoon die weg was gestuurd komt weer terug en probeert uit te vinden wie de dirigent is. Natuurlijk kan die ondertussen zo vaak wisselen van instrument als hij kan zonder betrapt te worden.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
Geen



Zoek mij

Alle spelers, behalve eentje, verlaten de kamer. Die ene verstopt een balletje in de kamer op een lastige, maar zichtbare plek. De rest van de spelers komt binnen en gaan ieder voor zich op zoek naar het balletje. Als een speler de bal heeft gezien dan gaat hij zitten. Hoe lang duurt het voordat iedereen zit? Degene die het balletje als eerste zag mag het nu verstoppen.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Een (pingpong)balletje



Zoek mij!

Alle spelers verlaten de kamer. Eén speler of de spelleider verstopt een pingpongballetje of een ander kleinvoorwerp op een zichtbare, maar niet al te opvallende plaats. De andere spelers komen terug in de kamer en gaan op zoek naar het voorwerp.
Wie het pingpongballetje heeft gezien, gaat op de grond zitten. Zo gaat het spel door tot alle spelers op de grond zitten. De speler die het voorwerp als eerste heeft gezien, mag een nieuwe verstopplaats zoeken.

Cijfer: 0 - Stemmen: 0 - Geef cijfer - Beviel dit spel?

Benodigdheden:
- Een pingpongballetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten